سال بعد و امروز با Crysis Remastered این پرسش دوباره مطرح میشود. گرچه به لحاظ جلوههای بصری، کرایسیس دیگر به اندازه دوران شکوهش زیبا نیست اما این سالخوردگی در تکنیکهای به کار گرفته شده در نسخه ریمستر خودش را نشان نمیدهد و هنوز هم میشود پرسید «[ریمستر] کرایسیس رو اجرا میکنه؟» و جوابی فنی و طولانی شنید.
ریمستر کرایسیس تغییر خاصی در گیمپلی و هیچ محتوای اضافهای در داستانش ندارد ولی اگر علاقهمند به مباحث گرافیکی هستید در این مقاله کوتاه بیشتر به تغییرات گرافیکی نسخه ریمستر اشاره میکنیم یا به طور دقیقتر قرار است راجع به آخرین نسخه موتور بازیسازی شرکت کرایتک بپردازیم که با نام کرای انجین شهرت دارد.
همه آنچه در نسخه ریمستر با چشم میبینید یک بار از مسیر خط تولید کرای انجین جدید رد شده و قطعات نو جای قطعههای کهنه و قدیمی را گرفتهاند که مهمترین آن وجود نوعی از ریتریسینگ نرم افزاری است. بله درست خواندید و برای تجربه این بازی نیازی به کارتهای گرافیک مجهز به ری تریسینگ سخت افزاری نیست (گرچه بهتر است داشته باشید!).
به بیان ساده، جادوی کرای انجین در نحوه پخش نور پس از بازتاب اولیه از هر جسمی که در محیط میبینید نهفته است. تکنیکی که کرایتک برای ریمستر کرایسیس استفاده کرده Sparse Voxel Octree Global Illumination (خلاصه: SVOGI) نام دارد و نورپردازی بازی را از آن حالت بیروح گذشته خود خارج کرده. در حقیقت حالا تمامی اجسام با هر رنگی، بازتاب خاصی روی محیط اطراف دارند و جزئیاتشان با لعاب بهتری نمایش داده میشود. جنگلها حالا سبز طبیعیتری را نمایش میدهند و سایهها با وسواس بهتری نمایش داده میشود.